Rate this post

دیگ خشکشویی از یک محفظه فولادی تشکیل شده که آب در آن تبدیل به بخار شده و سوخت مصرفی آن بسته به درخواست متقاضی و شرایط مکانی می تواند گازوئیل، مازوت، گاز طبیعی و برق و غیره باشد. دیگ بخار خشکشویی، بخار مورد نیاز در خشکشویی را تامین می کنند.

تجهیزات لازم در یک اتوشویی و خشکشویی عبارتند از:

کاربرد دیگ بخار در خشکشویی ها

امروزه استفاده از دیگ بخار در تمامی خشکشویی های دنیا مرسوم است. کاربرد دیگ های بخار در خشکشویی ها؛ خشک کردن البسه و تمیز کردن آن ها و در تجهیزات دیگر خشکشویی از قبیل اتو و لوازم دیگر کارایی دارند. بخار حاصل از دیگ های بخار در اتوشویی و خشکشویی علاوه بر تمیز کردن لباس ها، آن ها را ضدعفونی و استریل نیز می نماید. از مزایای دیگر دیگ های بخار که می توان به آن اشاره کرد. سازگاری آن ها با تمامی تجهیزات خشکشویی می باشد. جهت استفاده در اتوی بخار از بخار خشک و مرطوب می توان استفاده کرد. سوپرهیت یا همان بخار خشک که رطوبت آن از 5  درصد کمتر است در اتوشویی و خشکشویی کاربردهای فراوانی دارد.

قطعات تشکیل دهنده دیگ بخار شویی در اتوشویی و خشکشویی:

دیگ های بخار از قطعات زیر تشکیل می شوند:

از موارد دیگری که در خصوص دیگ های بخار در اتوشویی و خشکشویی دارای اهمیت است ظرفیت دیگ بخار می باشد که بایستی به آن توجه ویژه ای شود. بویلرهای صنعتی استفاده شده در اتوشویی و خشکشویی باید بازدهی بالایی داشته باشند و مصرف بهینه در خصوص حامل های انرژی داشته باشند و کیفیت بخار دهی مناسبی داشته باشند ، نشان استاندارد داشته باشند و در آخر بایستی قیمت مناسب داشته باشند و مهمترین نکته باید قطعات استفاده شده در ساخت دیگ بخار دارای کیفیت بالایی باشند. کیفیت بالای قطعات تشکیل دهنده در دیگ های بخار تاثیر مستقیم در بازدهی و کیفیت بویلرهای صنعتی دارد.

بیشتر بخوانید  درست کردن سس با دستگاه دیگ بخار غذا + دیگ بخار در صنایع غذایی

قطعات تشکیل دهنده دیگ بخار شویی در اتوشویی و خشکشویی

از مهمترین عواملی که در انتخاب یک دیگ بخار بایستی مد نظر داشته باشیم حجم بخار خروجی، کیفیت بخار، فشار و دما می باشد.

_میزان گرمای بخار: میزان گرمای مورد نیاز در اتوشویی و خشکشویی بر حسب ظرفیت دیگ بخار مشخص می شود. بخار خروجی در دستگاه های موجود در خشکشویی باید در حدود 140 الی180 درجه سانتیگراد باشد که این میزان با توجه به درخواست متقاضی قابل تغییر است.

_میزان فشار بخار: فشار خروجی بویلر های صنعتی در خشکشویی ها از عدد چهار بار شروع شده و با توجه به تکنولوژی ساخت و ابعاد تا حدود دوازده بار هم می تواند افزایش داشته باشد.

_میزان حجم بخار خروجی: کیفیت ساخت دستگاه با حجم بخار خروجی رابطه مستقیمی دارد. به نحوی که هر چه کیفیت ساخت بهتر و بالاتر باشد میزان حجم بخار خروجی بالا می رود و بالعکس هم ممکن است باشد . میزان حجم بخار خروجی را برحسب زمان اندازه گیری می کنند. مثلا خروجی بخار یک دستگاه حدود 100 کیلوگرم بخار در ساعت می باشد.

دیگ بخار ایستاده:

دیگ بخار ایستاده یا عمودی: این نوع دیگ دارای استاندارد بوده و ظرفیت آن ها از 50 الی 200 کیلوگرم در ساعت می باشد. از ویژگی های مهم این محصول نصب و راه اندازی آسان و جایگیری در فضای کم می باشد. این نوع دیگ بخار به دیگ بخار کوچک نیز معروف است و در اتوشویی و خشکشویی به عنوان دیگ سونا بخار استفاده می شود. ساختار این نوع دیگ به صورت ایستاده و برای تولید بخار با فشار پایین و ظرفیت کم طراحی شده است. جنس بدنه ، محفظه برگشت، کوره و تیوب شیت ها، از فولاد و از نوع ورق آتشخوار می باشد.

کلیه جوشکاری ها زیر پودری بوده و مطابق با استاندارد بین المللی انجام شده است. و تحت آزمون های UT –VT قرار می گیرند تا از کیفیت جوش مطمئن گردند. الکترودهای استفاده شده برای پاس تکمیلی و جوش های نفوذی از نوع E6010   و  F7018   باید باشد. از ورق استیل در پوشش نهایی بایستی استفاده شود. از این نوع دیگ علاوه بر استفاده در اتوشویی و خشکشویی، در صنایع دیگر از قبیل اتوکلاو صنعتی و بیمارستانی و کارواش ها و همچنین صنایع غذایی و نانوایی ها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  طرز کار بویلر روغن داغ

استفاده از دیگ بخار و بخار در خشکشویی ها:

در فرآیند خشکشویی، دیگ بخار معمولاً برای شستشو، استریل کردن و اتو کردن و در ترکیب با تجهیزات شستشو یا اتو استفاده می شود. در انواع خشکشویی ها، تجهیزات مختلفی وجود دارد. دیگ های بخار باید با انواع تجهیزات سازگار شوند.

نحوه انتخاب دیگ بخار مناسب برای خشکشویی:

در اولین مرحله باید ظرفیت دیگ بخار با توجه به میزان گرمای مورد نیاز جهت مراحل مختلف شستشو و اتوکشی، تلفات گرمای پیش بینی شده در سیستم لوله ‌کشی و میزان بخار مورد نیاز مشخص شود. پارامترهای دیگ بخار از جمله حرارت، فشار بخار تولیدی و غیره مشخص می شود. کارایی دیگ بخار مورد استفاده را مشخص کنید. برای مدیریت هزینه ها بازده مورد نظر را مشخص کنید، درجه حرارت، فشار و کیفیت بخار خروجی باید مشخص شود.

نحوه انتخاب دیگ بخار مناسب برای خشکشویی

اگر چند دیگ بخار برای خشکشوئی نیاز دارید بهتر است دیگ‌های بخار مشابه انتخاب نمائید تا برای مدیریت تجهیزات مشکلات کمتری داشته باشید. انتخاب حداکثر دو نوع دیگ بخار برای خشکشوئی های بزرگ به نظر ایده مناسبی است.

نکته ای که در خرید دیگ بخار خشکشویی کمتر به آن توجه می شود این است که اکثر افراد به جای توجه به کیفیت و ایمنی دستگاه به دنبال قیمت پایین برای خرید محصول می باشند.

وقتی قیمت پایین باشد لوازم و اجناسی هم که در آن بکار رفته بی کیفیت و ضعیف می باشد. یک مغازه کوچک خشکشویی مثل نگهداری یک بمب است که هر آن ممکن است منفجر شود و تمام فضای اطراف خود را نابود کند. پس خواهشاً برای ایمنی خود و اطرافیان خود دیگ بخار خشکشویی استاندارد تهیه کنید و یک عمر با آسایش از آن بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *