5/5 - (2 امتیاز)

دستگاه ‌های تولید پلاستوفوم چیست؟

پلاستوفوم که نام اصلی آن پلی استایرن انبساطی می باشد، بسیاری از افراد آن را با نام یونولیت نیز می شناسند که نوعی پلیمر سفید رنگ بوده و در اکثر مواقع به عنوان عایق رطوبت صدا و حرارت کاربرد دارد. با این مقدمه در ادامه مطلب به بیان جزئیات بیشتری در این باره خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه بمانید.

پلاستوفوم چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، پلاستوفوم که بسیاری از افراد آن را یونولیت می شناسند، نوعی ماده سبک است که از فرآیند های شیمیایی تهیه و تولید می گردد. این ماده از ریختن مواد پلی استایرن در درون قالب و در زمان فرآیند انبساط تولید می ‌شود. پلی استایرن دارای چگالی پایین می باشد. اما در برابر حرارت، صدا و رطوبت مانند یک عایق بسیار مناسب عمل می نماید.

ساختار پلاستوفوم ساختمانی با نمونه ‌های معمولی که اغلب آن ها را مشاهده کرده‌ایم؛ متفاوت است. پلاستوفوم های ساختمانی در برابر آتش مقاوم هستند و یا اصطلاحاً به آن ها کندسوز می‌ گویند. این نوع پلاستوفوم ها از هرگونه مواد سمی و خطرناک به دورند. در ساختار بلوک های پلاستوفوم که در ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود، نوعی پوشش نسوز بر روی بلوک استفاده می کند که در صورت آتش ‌سوزی می تواند تا ۲۰ دقیقه از خود در برابر آتش مقاومت نشان دهد.

تولید دستگاه پلاستوفوم:

در صورتی که پلاستوفوم ها، مرغوب باشند؛ در برابر آتش از خود مقاومت خوبی نشان خواهند داده و زمانی که در معرض حرارت قرار بگیرند مانند پلاستیک مذاب آب شده پیشروی کرده و خود به خود خاموش خواهند شد. این در حالی است که در نمونه های غیر استاندارد مانند بنزین مشتعل خواهد شد. از موارد مهم دیگری که درباره پلاستوفوم ها باید به آن توجه کنید آن است که در صورت استفاده از آن ها تا ۴۸ ساعت پس از تولید باید به دلیل وجود گاز های سمی در آن ها از حضور در مناطق استفاده از آن ها خودداری نمایید.

تولید دستگاه پلاستوفوم

کاربری پلاستوفوم چیست؟

پلاستوفوم ها مانند بلوک تولید می شوند و مورد استفاده در ساختمان ها هستند. از ویژگی‌ های آن ‌ها می ‌توان به وزن کم و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد. از آن جایی که هر بلوک، وزنی حدود ۱۵ کیلوگرم دارند. پلاستوفوم ها وزنی نسبتاً پایین داشته و استفاده از آن ها تا حد زیادی باعث کاهش وزن سازه خواهد شد. از این ماده به عنوان یک عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی در ساختمان سازی استفاده می کنند.

استفاده از پلاستوفوم به عنوان یک عایق حرارتی می تواند در ساختمان ها صورت پذیرد و یا در خارج از آن که از جمله کاربرد های آن می ‌توان به پلی استایرن اشاره کرد که مانند عایق کاری دیوار های دوجداره، عایق بندی سقف های شیبدار و مسطح، عایق کاری نمای داخلی ساختمان، عایق کاری نمای بیرونی ساختمان، عایق کاری سقف و کف ساختمان و همچنین در سردخانه‌ ها به کار گرفته می شوند.

از کاربرد های دیگر آن می توان به استفاده در ساخت ماکت و تابلو های تبلیغاتی اشاره کرد و همچنین از کاربرد های جدید پلی استایرن در ساخت ساندویچ پانل ها می باشد. آن چیزی که در ساخت ساندویچ پانل ها استفاده می گردد، پلی یورتان است.

توجه داشته باشید که خاصیت عایق پلی استایرن به اندازه پلی اورتان نبوده؛ اما زمانی که در بین دو لایه ورق قرار بگیرد، می ‌تواند مانند عایق بسیار خوبی عمل کند. استفاده از پلی استایرن به جای پلی اورتان از لحاظ هزینه، مقرون به صرفه تر خواهد بود.

پلاستوفوم ها دارای چه ویژگی هایی هستند؟

از جمله ویژگی ‌های آن‌ ها می‌توان به قابل اشتعال نبودن اشاره نمود. همانطور که پیش از این گفته شد، بلوک های پلاستوفومی دارای وزن بسیار سبک بوده و به همین امر می‌ تواند به سبک سازی سازه تا ۲۰۰ کیلوگرم اشاره کرد. از ویژگی‌ های دیگر این بلوک ها می ‌توان به برش زدن آسان اشاره نمود. در مقایسه با بلوک های سفالی، آن ها از سرعت بالایی در اجرا برخوردار بوده و به راحتی نصب خواهند شد.

به کارگیری بلوک های پلاستوفومی تا اندازه ی زیادی در جهت بالا بردن مقاومت ساختمان کمک می کند. از آن جایی که امکان عبور تاسیسات از درون بلوک های پلاستوفومی وجود دارد؛ باعث کاهش ضخامت کف طبقات نیز خواهد شد. بلوک های پلاستوفومی که در ساختمان سازی به کار می ‌روند، دارای دوام بالایی بوده و به همین جهت باعث افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله می شوند. استفاده از این مواد در ساختمان سازی تا ۲۰ درصد در مصرف میلگرد و آهن آلات نیز صرفه ‌جویی می‌کند. همچنین به کارگیری آن باعث صرفه جویی در مصرف تیرچه های بتنی که در سقف استفاده می‌ شود نیز خواهد شد.

سازنده دستگاه پلاستوفوم در شهر تهران:

از مزایای بارز پلاستوفوم که آن ها را به مواد مناسب در ساختمان سازی مبدل کرده است، عایق بودن آن ها در برابر صدا، حرارت و رطوبت شناخته می شود. این بلوک ها از خود مقاومت زیادی در برابر یخ زدگی نشان می‌ دهند. به کارگیری بلوک پلاستوفوم در ساختمان سازی سبب کم شدن هزینه قالب بندی سقف خواهد شد.

از دیگر نکات مثبت استفاده از پلاستوفوم ها می توان به این موضوع اشاره کرد که در زمان استفاده، نخاله ای به همراه نخواهد داشت. از دیگر نکات آن می‌توان به صرفه جویی در مصرف بتن تا ۱۵% اشاره کرد. این ماده می‌ تواند در برابر نفوذ حشرات و جانوران موذی نیز از خود مقاومت نشان دهد.

نحوه ی تولید پلاستوفوم به چه صورت است؟

پلاستوفوم، از ریختن مواد پلی استایرن در درون قالب ها و انبساط آن ها ساخته می ‌شود. همچنین در برابر صدا و حرارت عایق بسیار خوبی خواهند بود که کاربرد های زیادی دارد. در حقیقت پلی استایرن نوعی پلیمر سفید بوده که از فرآیند های شیمیایی حاصل می شود که دارای چگالی وزن پایینی می باشد و حدوداً ۱۵ کیلو گرم است و این وزن بسیار ناچیز است. همین امر موجب می شود تا مقدار زیادی به پایین آوردن وزن سازه کمک کند. در قسمت زیرین و روی پلاستوفوم، حامل های نسوز پوشانده شده که در صورت آتش‌ سوزی به مدت ۲۰ دقیقه توان مقاومت در برابر حرارت را به وجود می‌آورد.

البته در مصالح ساختمان سازی نه تنها پلاستوفوم، بلکه دیگر مصالح نیز ممکن است از استاندارد های لازم برخوردار نباشند، ولی همچنان در این صنعت به کار می روند. مواد اولیه که در تولید پلاستوفوم های ساختمانی کاربرد دارند، همانطور که گفته شد، از جنس یونولیت بوده که در یخچال یا بسته بندی وسایل ساختمانی به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاستوفوم

تجهیزات اصلی برای تولید پلاستوفوم:

 کاربرد‌ های مختلف پلاستوفوم: 

سرمایه لازم جهت راه اندازی خط تولید پلاستوفوم:

جهت راه اندازی خط تولید پلاستوفوم می توان آن را در اندازه های مختلف تولید نمود. به عنوان مثال با درنظرگرفتن زمینی به مساحت ۸۰۰ مترمربع، سرمایه ای نزدیک به ۱۲ میلیارد مورد نیاز بوده؛ چرا که نیاز است تا در مراحل اولیه، ابتدا به محل احداث کارگاه یا کارخانه، خرید تجهیزات و استخدام نیروی کار پرداخت.

اما در ابتدا باید توجه کنید که خط تولید پلاستوفوم از جمله خطوط تولید پرزحمت بوده؛ ضمن این که این کار یک شغل نوپا و جدید به حساب نمی آید و افراد زیادی سال ‌های سال در این راه تلاش کردند تا به سود رسیدند. در صورتی که جزء افراد سرمایه‌گذار هستید، بهتر است رقیبان خود را بشناسید و بدانید که این کار بسیار دشوار بوده و شما زمان نسبتاً زیادی نیاز دارید تا بتوانید محصول خود را تولید و به بازار معرفی نمایید. همچنین پس از بازگشت سرمایه اولیه منتظر سوددهی در این راه باشید؛ به همین علت در خط تولید پلاستوفوم روش های زیادی وجود دارد که شما را به اهداف خود رسانده و موجب چندین برابر شدن سرمایه تان خواهد شد.