Rate this post

دیگ بخار یکی از تجهیزاتی است که در صنایع مختلف مانند فولاد، پتروشیمی، صنایع غذایی و در موتور خانه‌ های گرمایش ساختمانی استفاده می ‌شود. گاهی اوقات ممکن است برای دیگ بخار اشکالات و معایبی به وجود آید و عملکرد آن را مختل کند. به طور مثال امکان دارد دیگ بخار آبگیری نکند و یا آن که کلید پمپ روشن نشود و حتی هوا بگیرد و اجازه ندهد تخلیه آب منبع به خوبی انجام شود. در این مقاله به عیب یابی دیگ بخار و علت‌ هایی که ممکن است موجب به وجود آمدن ایراد در دیگ بخار شود می پردازیم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

قبل از آن که عیب یابی دیگ بخار را شرح دهیم بهتر است تعریفی از دیگ بخار ارائه دهیم. دیگ بخار یا دستگاه بویلر، سیستمی است که به وسیله آن می ‌توان آب گرم و یا بخار تولید کرد. این دستگاه از لوله‌ هایی تشکیل شده است که با طی کردن پروسه ‌ای، گرمایی که از احتراق ایجاد شده است را به آبی که در لوله‌ های داخلی وجود دارد منتقل می کند. این پروسه باعث می ‌شود تا آب داخل لوله گرم و بخار تولید شود. دیگ‌ های بخار از دو بخش تشکیل می ‌شوند؛ یک بخش آن ‌ها آب و بخش دیگرشان آتش می باشد. دیگ ‌های بخار در مکان‌ های بسیاری مورد استفاده قرار می ‌گیرند و محدود به صنعت نمی باشد. در حقیقت از دیگ‌ های بخار در بیمارستان ‌ها، کارخانه‌ ها، ساختمان‌ ها، گلخانه ‌ها، نیروگاه‌ ها وغیره استفاده می ‌شود.

عیب یابی بویلر

یک دیگ بخار ممکن است قطعات بسیار زیادی داشته باشد؛ بدنه، اتاقک برگشت، مشعل، کوره یا آتشدان، سوپاپ اطمینان، پمپ تغذیه، محفظه احتراق، لوله، صفحه و شیر تخلیه از مهم ‌ترین قطعات هر دیگ بخار محسوب می‌ شوند و به وسیله جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند. همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، این امکان وجود دارد که دیگ‌ های بخار با ایرادات و معایبی مواجه شوند که در کارکرد آن ها اختلال ایجاد کند. در چنین شرایطی باید دیگ بخار عیب یابی شود و درصورتی که نیاز به تعمیر داشت، تعمیر آن صورت بگیرد. حال برخی از عیب ‌ها مانند افت فشار در بویلر هستند که برای برطرف کردنشان به مهندسان و تکنسین ‌ها نیازی نیست و هر کاربری با داشتن کمی اطلاعات می ‌تواند عیب یابی کرده و آن را رفع کند بدون آن که هزینه ‌ای شود. علاوه بر آن با دانستن راه‌ های عیب یابی، دیگ بخار برای مدت زمان طولانی ‌تری کار می کند. در ادامه به بیان عیب یابی دیگ بخار خواهیم  پرداخت.

بیشتر بخوانید  بویلر چگونه کار میکند؟

عیب یابی دیگ بخار و روش های تعمیر آن:

_علت روشن نشدن مشعل دیگ بخار:

_دود کردن شعله:

_خاموش و روشن شدن مشعل:

در زمان عیب یابی دیگ بخار زمانی که مشعل دائما خاموش و روشن می ‌شود یکی از دلایل زیر وجود دارد:

_ایجاد نشدن شعله:

در زمان عیب یابی دیگ بخار هنگامی که شعله دیگ بخار ایجاد نمی ‌شود ممکن است دلایل زیر را داشته باشد:

_خاموش شدن شعله:

اقدامات لازم برای جلوگیری از خراب شدن دیگ بخار

اقدامات لازم برای جلوگیری از خراب شدن دیگ بخار:

بیشتر بخوانید  طرز کار بویلر روغن داغ

برای آن که از بروز عیب در دیگ بخار جلوگیری کنیم می‌ توانیم اقداماتی را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام دهیم تا عیب و ایرادی پیدا نکند و نیازی به جدول عیب یابی دیگ بخار حس نشود.

اقدامات روزانه:

 

اقدامات هفتگی:

در جدول عیب یابی دیگ بخار، در صورتی که سطح آب دیگ بخار کاهش یابد لازم است تا هر هفته اقدامات زیر انجام گیرد:

اقدامات ماهانه:

سخن پایانی:

این روزها از دیگ ‌های بخار استفاده‌ های فراوانی می‌ شود و در زمینه‌ های گوناگونی  به کار می ‌رود. گاهی برای دیگ ‌های بخار مشکلاتی به وجود می ‌آید که کارکرد آن را مختل می سازد. برخی از این عیب ‌ها برای برطرف شدن نیاز به نیروی متخصص دارد ولی برخی دیگر از عیب ‌ها را هر کسی می ‌تواند با مطالعه انواع عیب یابی دیگ بخار که در این مطلب بیان شد رفع نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *