Rate this post

دیگ روغن داغ به دستگاهی گفته می شود که روغن حرارتی داخل دستگاه به وسیله مشعل به فشار و دمای مورد نظر رسانده و از آن در صنایع مختلف استفاده می شود. از روغن داغ برای استفاده در صنایعی که دمای بالاتر از دیگ آب داغ و دیگ بخار نیاز دارند مورد بهره برداری قرار می گیرد.

نکات اولیه مهم در انتخاب دیگ روغن داغ:

دیگ استاندارد و با کیفیت باید با استفاده از مصالح با کیفیت و مطابق استاندارد تولید شود. استفاده از لوله های غیر آتشخوار یا درزدار تحت هیچ عنوان مجاز نیست. استفاده از ورق ها و لوله های با ضخامت کمتر از حد مجاز می تواند موجب کاهش طول عمر دیگ و خطرات بسیار شود.

دیگ روغن داغ با کیفیت و استاندارد باید توسط تولید کنندگان متخصص و با تجربه تولید شود. تولید این محصول دارای پیچیدگی و ظرافت هایی می باشد که نیازمند دانش تخصصی و تجربه می باشد. قبل از خرید دیگ روغن داغ ابتدا لازم است از توانایی و تخصص فنی تولید کننده اطمینان حاصل نمایید. موارد بسیاری مشاهده شده که ساخت بویلر به دلیل قیمت پایین به تولید کنندگان غیر معتبر سپرده شده و مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

کلیه جوشکاری های هیتر روغن داغ باید توسط شرکت بازرسی شخص ثالت تحت نظارت اداره استاندارد به روشRT ( رادیوگرافی ) و UT ( اولتراسونیک ) کنترل گردیده و گزارشات به صورت کامل ارائه شود تا از کیفیت جوش ها اطمینان حاصل شود.

دیگ روغن باید مجهز به سیستم کنترل با تجهیزات با کیفیت و معتبر باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل مانند افزایش دمای روغن بیش از حد مجاز ، عدم چرخش روغن و غیره به صورت خودکار با قطع مشعل از ادامه کار دیگ جلوگیری کند.

نکات اولیه مهم در انتخاب دیگ روغن داغ

علت خرابی دیگ روغن داغ چیست؟

دیگ های روغن داغ یکی از بویلر های معروف در صنعت حال می باشند که در درست کردن وسایل مختلف نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. این دیگ ها به دلیل فشار کاری بالا و استفاده مداوم از آن ها بسیار تحت فشار کاری بوده و بعضی از اوقات این فشار کاری باعث خراب شدن آن ها می شود. این خرابی های دیگ روغن داغ می تواند برای همه بویلرها اتفاق بی افتد.

این وسیله برای کنترل صحیح فشار و دما مورد استفاده قرار می گیرد از آن جایی که این سیستم ها وظیفه مهمی بر عهده دارند، پس درست بودن آن ها بسیار مهم است؛ چرا که خراب شدن این وسیله باعث می شود که فشار و دمای دیگ ها به درستی کار نکرده و به احتمال زیاد موجب خطرات جبران ناپذیری می شود . البته علت دیگر خرابی این دستگاه ، برق دار بودن آن ها است.

این مخزن یکی از وسایل پر کاربرد دیگ روغن داغ است. هنگامی که دیگ به روغن مجدد نیاز داشته باشد از طریق این مخزن ها تأمین می شود. برخی اوقات پیش آمده است که در داخل مخزن ها روغن وجود دارد اما مخزن کار نمی کند، این می تواند به دلیل رسوب گرفتگی در داخل لوله های مخزن باشد و یا پمپ آن خراب باشد.

این وسیله برای گردش روغن حرارتی در سیستم های دیگ روغن می باشد، در اصل این پمپ ها به عنوان پمپ های گریز از مرکز استفاده می شوند. در واقع پمپ روغن با پمپاژ کردن و چرخاندن سیال در یک مدار در بسته کار می کند و زمانی که از این وسیله بیشتر از توان کاری آن کار بکشید، این پمپ ها داغ می کنند و باعث سوختگی این وسیله می شوند.

همانطور که می دانید هیچ وسیله ای تا آخر عمر برای شما کار نخواهد کرد. اما داشتن طول عمر بیشتر برای این دستگاه ها  به نفع شما می شود. از آن جایی که آب ها پر از املاح مختلف هستند باعث می شود که داخل بویلر ها ایجاد رسوب و خوردگی تشکیل شود، اگر این رخداد به موقع تعمیر نشود باعث از کار افتادن دیگ های روغن داغ می شود.

یکی از دلایل خرابی بیشتر این دیگ ها می تواند به دلیل استفاده نادرست یا استفاده ناگهانی از یک دکمه اشتباه باشد. نگهداری درست و چک کردن آن ها یکی از مهم ترین وظایف مسئول این دیگ ها است.

بیشتر بخوانید  درست کردن سس با دستگاه دیگ بخار غذا + دیگ بخار در صنایع غذایی

خرابی دیگ روغن داغ

_شستشوی دیگ روغن داغ با یک سیال شستشو دهنده:

در دیگ روغن داغ چه مواردی را باید هر روز چک شوند؟

مزایای دیگ روغن:

اصول طراحی و ساخت بویلر روغن داغ:

دیگ یا بویلر روغن داغ باید به گونه ای طراحی و تولید شور که انتقال حرارت در سه پاس کامل حرارتی بین روغن و گازهای حاصل از احتراق صورت گیرد. افزایش سطح انتقال حرارت در هیتر روغن داغ موجب استفاده بیشتر از انرژی و کاهش مصرف سوخت می شود. به علاوه در دیگ های روغن داغ باید حرارت به صورت یکنواخت به روغن حرارتی که  در کویل های حرارتی مارپیچ در حال حرکت و سیرکولاسیون می باشد انتقال یابد. هرگونه حرارت غیر یکنواخت و بیش از حد یا توقف حرکت روغن در مسیر کویل حرارتی یاعث افزایش دمای روغن شده و در صورتی که دمای روغن به بیش از حداکثر دمای کاری مجاز آن افزایش یابد به سرعت باعث اکسیداسیون روغن و تشکیل لجن یا کک در سیستم و اسیدی شدن روغن می شود که در عمل در فاصله زمانی کوتاهی سیستم را از کار خواهد انداخت.

بیشتر بخوانید  بهترین مارک بویلر بخار

لازم به توضیح است که با توجه به دمای کار بالا در بویلر های روغن داغ رعایت اصول ایمنی در طراحی و ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هرگونه بی توجهی به پیچیدگی های فنی و اصول ایمنی آن می تواند موجب ایجاد صدمات جانی و خسارات های مالی فراوانی گردد . متاسفانه تاکنون هیچگونه استاندارد ملی و اجباری جهت هیتر روغن داغ  تدوین نگردیده است. بنابراین تولیدکنندگان معتبر معمولا با استفاده از اصول فنی ارائه شده در استاندارد آلمان به شماره DIN4754  نسبت به طراحی و تولید آن اقدام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *