5/5 - (1 امتیاز)

بویلر چیست؟

بویلر (Boiler)  یک کلمه انگلیسی به معنای مرسوم آن انجام عمل جوشاندن و یا جوشاننده می باشد و این کلمه مرتبط با عمل بویلینگ (Boiling) که به معنای رساندن دمای یک سیال به نقطه جوش آن می باشد و در صنایع گرمایشی، معمولاً بویلرها یک مخزن دربسته تحت فشار محسوب می شوند که فرآیند جوش آوردن یا گرم کردن یک سیال را بر عهده دارد. در زبان فارسی معمولا در صنایع مختلف به جای اصطلاح بویلر از کلمات دیگ و کوره استفاده می گردد که بیانگر دستگاهی با همان کارآیی صنعتی می باشد. بویلرها از لحاظ نوع گرمایش و سیال گرم شونده به گونه های مختلفی تقسیم می گردند که برخی از انواع معروف و پرکاربرد آن ها شامل:

بویلرها از نظر نوع جنس به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم بندی می شوند، اما امروزه بویلرهای چدنی به دلیل هزینه نصب بالا و راندمان پایین دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.

اجزای اصلی تشکیل دهنده بویلر:

دیگ های فولادی آبگرم سری فایر باکس:

دیگ های آب گرم فایرباکس از نظر تکنیک های نصب، مشابه دیگ های فایرتیوب می باشند و پوسته و محفظه احتراق آن ها به صورت بیضی شکل طراحی شده است. این دسته از دیگ ها به طور معمول برای استفاده در کاربردهای نیازمند به آب گرم با ظرفیت و فشار پایین ساخته می شوند. دیگ فایرباکس یک واحد جمع و جور و مقرون به صرفه بوده و انتخابی ایده آل برای موتور خانه های مرکزی به شمار می رود.
اصلی ترین ویژگی دیگ های آبگرم فایر باکس راندمان حرارتی قابل توجه ۹۲% و کم حجم بودن اصلی ترین ویژگی دیگ های آب گرم فایر باکس می باشد.

بیشتر بخوانید  دیگ بخار چیست؟ لیست قیمت بویلر بخار

دیگ های فولادی آبگرم سری فایر باکس
طراحی منحصر به فرد این دستگاه به طوری است که کوره آن در پایین ترین نقطه دیگ و در مسیر خروجی آب گرم برگشتی قرار دارد و سومین پاس حرارتی آن در بالاترین ترین نقطه آن قرار داده شده است. این پیکربندی باعث انتقال انرژی موجود در گازهای خروجی از دودکش به آب گرم سیستم شده و بازده حرارتی دستگاه را افزایش می دهد؛ به همین منظور دمای گازهای خروجی از دودکش پایین بوده و تقریباً برابر با دمای آب گرم خروجی سیستم می باشد.

مزایا و ویژگی های دیگ های فایر باکس:

دیگ فولادی آب گرم از ساختار بسیار ساده ای  تشکیل شده است که شامل:

همانطور که بالاتر گفته شد دیگ هـای آبگـرم فایـر باکـس از نظـر تکنیـک های نصـب، مـشـابـه دیگ های فایـر تیـوب می باشند و پوسته به صورت بیضی شکل طراحی شده است و این دسته از دیگ ها به طور معمول برای کاربرد های نیازمند به آب گرم با ظرفیت و فشار پایین ساخته می شوند. حال در این قسمت می خواهیم تعریف کوتاهی از دیگ های فایر تیوپ داشته باشیم. باما همراه باشید:

بیشتر بخوانید  دیگ بخار چیست؟ لیست قیمت بویلر بخار

بویلر های نوع فایرتیوب:

بویلر های نوع فایرتیوب  Firetube boiler یا آتش در لوله شامل لوله های فولادی بلندی هستند که گازهای داغ تولید شده در کوره ی آن ها، از درون این لوله ها عبور کرده و آبی که باید به بخار تبدیل شود، اطراف آن ها جریان دارد و سیرکوله می شود. این بویلرها معمولاً برای ظرفیت های پایین بخار، از ۱۰۰ کیلوگرم بخار تا ۳۰ تن بخار در ساعت و یا برای تولید آبگرم تا ۱۶ میلیون کیلوکالری بر ساعت استفاده می شوند. بنا بر محدودیت های ساختی، این نوع از بویلر ها که به صورت استوانه های جدار نازک ساخته می شوند و نوعی از مخازن تحت فشار به حساب می آیند، توان تحمل فشاری بالاتر از سی بار برای آن ها امکان پذیر نمی باشد و در صورت نیاز به ظرفیت ها و فشار های بالاتر، باید از بویلر های واتر تیوب استفاده شود.

بویلر های نوع فایرتیوب

دسته بندی بویلرهای فایرتیوب:

یکی از روش های دسته بندی بویلر های فایرتیوب، بر اساس تعداد پاس های آن ها یعنی (تعداد دفعاتی که گازهای داغ احتراقی از درون بویلر عبور می کنند) می باشد. محفظه ی احتراق به عنوان پاس اول بوده و پس از آن از لوله های آتش خوار به عنوان پاس های بعدی استفاده می شوند. رایج ترین نوع بویلر فایر تیوب در این گروه، واحد سه پاس می باشد که در آن از دو پاس لوله های آتش خوار استفاده شده و گازهای خروجی از پشت یا بالای بویلر خارج می شوند.

تعدادی از انواع بویلر های فایر تیوپ به شرح زیر می باشد:

بویلر های فایر تیوب به انواع وت بک و درای بک نیز دسته بندی می شوند.

مزایای بویلر فایرتیوب:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *