دیگ بخار ایستاده

دسته بندی :

ظرفیت تولیدی بین ۶۰ الی ۴۰۰ کیلوگرم در ساعت جهت تولید بخار با ظرفیت و فشار پایین بسیار مناسب است.

توضیحات

دیگ بخار ایستاده دارای یک محفظه ی بسته بوده که مایع درون آن مثل آب، گرم و بخار یا حالت بخار مایع تولید خواهد شد. پس از آن آب گرم یا بخار با کمک سیستم لوله کشی به گردش در آمده تا گرما را جهت استفاده های متفاوت مثل گرمایش، تولید برق و فرایندهای دیگر انتقال دهد. باید دانست که دیگ های بخار، سیستم های تبادل حرارتی کارآمدی بوده که در صورت استفاده و نگهداری نادرست از آن، خطرناک خواهند شد. از عوامل اصلی خرابی دیگ های بخار، خوردگی بوده و برای جلوگیری از آن، باید به صورت مستمر نظارت شده و تکنیک های کنترل بسیار موثر خواهند بود.

دیگ بخار ایستاده

دیگ بخار نوعی سیستم تبدیل و یا منتقل کننده ی انرژی بوده که به تبدیل انرژی شیمیایی حاصل از سوخت به انرژی گرمایی و یا الکتریکی می پردازد. دیگ های بخار از یک مخزن و یا ظرفی بسته تشکیل شده اند که مایعات به وسیله ی از گازهای داغ ناشی از احتراق سوخت هایی مثل نفت کوره، زغال سنگ و یا گاز طبیعی که در کوره سوخته و یا از سیم پیچ های الکتریکی، ذخیره و گرم خواهد شد.

در ابتدا بهتر است درباره ی گرما بیشتر بدانید. از دیرباز تا به امروز، گرما در زندگی عموم نقش حیاتی داشته است. این مطلب هم برای گرمای گرم کردن محیط اطراف و یا گرم کردن غذا و … کاربرد دارد. درنتیجه همه ی ما از گرما به صورات روزانه استفاده می نماییم.

همانطور که می دانید آب و بخار حامل بسیار خوبی جهت گرما بوده و مهم تر از همه به محیط زیست آسیبی نخواهد رساند. اتمسفر دارای نقطه جوش آب در فشار 100 درجه و درنهایت 212 درجه خواهد بود. برای افزایش نقطه ی جوش می توان با تحت فشار گذاشتن سیستم جوش و یا حتی مهر و موم شدن، آن را انجام داد. در حقیقت کارکرد زودپز این گونه است. در واقع زودپز، نوعی ظرف هوادهی جهت بالا بردن فشار برای بالا رفتن نقطه جوش می باشد. همین امر موجب می گردد که غذا در زمان کوتاه تری نسبت به زمانی که از قابلمه استفاده می شود، بپزد.

کارکرد دیگ بخار ایستاده

دیگ های بخار ایستاده صنعتی نسبت به زودپزهای خانگی توان تحمل فشار بیشتری را دارد. در اغلب موارد، دیگ های بخار صنعتی با جوش دادن صفحات فولادی ضخیم ساخته و همین امر موجب می شود تا فشار بسیار زیادی را تحمل نمایند. دیگ ها باید با فشار بالا قوی شوند؛ چرا که عدم مقاومت باعث ایجاد نیروهای همانند انفجار یک بمب گردد. دیگ بخار به تولید آب گرم و یا بخار خواهد پرداخت. دیگ های آب گرم به منظور ایجاد گرمایش خانگی، تجاری و تامین آب گرم، آب را گرم می نمایند.

دیگ بخار ایستاده

 قسمت های مهم ساختمان فلزی دیگ بخار عمودی

اول، پوسته، بدنه یا Shell:

پوسته استوانه ای با ضخامت مناسب و فولاد آلیاژی بوده که متناسب با کارکرد دیگ بوده که در ابتدا با کمک نورد ورق های فولادی و درنهایت جوشکاری ساخته خواهد شد.

دوم، کوره یا  Furnace:

کوره شکلی استوانه فولادی داشته که به صورت موازی در داخل پوسته قرار خواهد گرفت.

سوم، صفحات لوله ها یا Tube Plates:

صفحات در دو سمت استوانه فولادی قرار گرفته و در داخل آن به صورت محل قرار گیری لوله های عبور دود و کوره برشکاری خواهد شد. حتی ممکن است سوراخکاری نیز بر روی آن انجام پذیرد.

چهارم، لوله های عبور دود یا Smoke Tube:

این لوله ها از جنس فولادی آلیاژی بوده که درون استوانه فولادی بدنه به صورت موازی با کوره قرار خواهد گرفت. لوله های عبور دود وظیفه دارند تا دود و آتش را پس از عبور، در کوره هدایت نمایند.

پنجم، پایه، شاسی و اتصالات یا  Skid & Connections:

پایه جهت نگه داشتن دیگ و نصب تجهیزات بر روی دیگ به کار می روند.

دیگ بخار ایستاده از چه سوختی استفاده می نماید؟

فرآیند سوزاندن منبع سوخت را آتش انجام می دهد. جهت ایجاد واکنش حتما باید منبع سوخت، گرما و عامل اکسید کننده موجود باشد. می توان دیگ های بخار را جهت سوزاندن یک سوخت خاص و با استفاده از هر تعداد فن آوری طراحی نمود. ولی قسمت اصلی که بسیار ضروری می باشد، منبع گرما و یا سوخت خواهد بود.

مهم ترین جنبه های دیگ بخار، سوخت بوده و مسئله ای است که در داخل دیگ بخار سوخته تا گرما تولید شود. به همین جهت منابع زیادی بوده که می توان از آن ها استفاده نمود. در حقیقت می توان گفت که زغال سنگ، استاندارد ترین منبع سوخت می باشد. زغال سنگ از دیگر مواردی است که دیگ های بخار به آن تمایل نشان داده و به صورت پودر ریز در خواهند آمد؛ چرا که اغلب آجرهای سنتی می سوزد.

می توان انرژی الکتریکی را تحت عنوان منبع حرارتی و از طریق کویل های حرارتی مقاومتی و یا حتی واحدهای الکترود استفاده نمود. به طور معمول، برق تنها برای مصارف تجاری کوچک و یا خانگی کاربرد دارد. الکترود برای عملکرد موثر، به کیفیت و رسانایی آب بسیار بالایی نیاز خواهد داشت. برای کاربرد نوع الکترود، تعمیر و نگهداری بسیار حیاتی خواهد بود؛ چرا که جهت جلوگیری از ایجاد قوس میان الکترودها، باید عایق ها تمیز شود. جالب است بدانید دیگ های بخار گاز، از طریق پروپان و یا گاز طبیعی کار کرده و دیگ های بخار نفتی از طریق  بنزین و یا مایع نفتی به کار خود ادامه می دهند.

دیگ بخار ایستاده

کاربرد دیگری از دیگ های بخار صنعتی :

از دیگ های بخار برای کاربردهای متفاوت دیگری نیز بهره می گیرند. از جمله در صنایع غذایی از دیگ ها به وفور استفاده می شود. غذا باید در مراحل مختلف تولید و در زمان فرآوری گرم و یا جوشانده گردد.

 دیگ های بخار در مصارف خانگی و صنعتی کاربرد دار ند؛ مثل:

اول، نیروگاه های حرارتی.

دوم، فرایند های صنعتی.

سوم، گرمایش.

چهارم، سرویس بهداشتی.

پنجم، تجهیزات عقیم سازی.

همانطور که پیش از این گفته شد، یکی از عوامل خرابی دیگ بخار، خوردگی نام دارد. عواملی که باعث ایجاد خوردگی دیگ های بخار می شوند:

اول، غلظت بالای اکسیژن.

دوم، دمای بالا.

سوم، سطح pH بالا یا پایین.

چهارم، ناخالصی های موجود در آب.

پنجم، شکنندگی هیدروژنی.

ششم، خوردگی اسیدی.

هفتم، سوزاندن طرف بخار که همان واکنش شیمیایی بین فلز لوله و بخار می باشد.

هشتم، ترک خوردگی ناشی از استرس چرخه ای مکرر.

عوامل مکانیکی و عملیاتی نیز موجب این امر می شوند، مثل:

اول، سرعت های بیش از اندازه.

دوم،  شدت خدمات.

سوم، تنش های فلزی.

چهارم، سایر مسائل طراحی و عملیاتی.

 درباره ی دیگ ایستاده یا عمودی چه می دانید:

از دیگ بخار ایستاده، عمودی و یا بویلر بخار عمودی جهت تولید بخار با ظرفیت و فشار پایین استفاده می کنند. از ویژگی های مهم دیگ‌ های ایستاده امکان استفاده در فضای محدود، نصب و راه‌اندازی بسیار آسان است. از دیگ بخار عمودی در فضاهایی مانند:

اول، سونای بخار.

دوم، خشکشویی‌ ها.

سوم، اتوکلاوهای صنعتی.

چهارم، بیمارستانی و… .

ویژگی ‌های مهم دیگ بخار عمودی

اول، سوخت مصرفی دیگ‌ های بخار، گاز و گازوئیل می باشد. در این نوع از دیگ ها امکان استفاده از مشعل ‌های دوگانه‌سوز وجود خواهد داشت.

دوم، فضای کمی اشغال کرده و دارای قیمت مناسب است.

سوم، ظرفیت آن ها بین 75 تا 500 کیلوگرم در ساعت را شامل می‌ شوند.

چهارم، دیگ های ایستاده نیازی به فونداسیون نخواهند داشت.

پنجم، این دیگ‌ ها مناسب برای پروژه ‌های کوتاه مدت است.

ششم، نگهداری و سرویس دیگ های عمودی بسیار آسان بوده و امکان پذیر با دانش فنی معمولی خواهد بود.

هفتم، راه‌اندازی آن آسان بوده و توانایی ذخیره بخار اشباع شده تولیدی را خواهد داشت.

هشتم، هنگام استفاده از دیگ های بخار ایستاده امکان کنترل اتوماتیک سیستم BMS را خواهید داشت.

درباره ی دیگ بخار عمودی چه می دانید؟

دیگ بخار یا همان بویلر صنعتی محفظه ای استوانه ای شکل بوده که به صورت عمودی و افقی که با راه‌اندازی ساده می تواند آب و گرما را به جهت تولید بخار تحت فشار ترکیب نموده و به راحتی به جهت گرم کردن داخل ساختمان موتور های تامین انرژی و مصارف دیگر به کار برود. دیگ های بخار، دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام از آن ها به منظور خاصی استفاده می گردد. در سیستم های گرمایشی مرکزی نیز از دیگ های بخار به جهت گرم کردن آب یا هوا و یا گرم کردن ساختمان و خانه استفاده می شود.

تولید بویلر بخار به چند روش صورت می‌گیرد؟

به طور کلی تولید بویلر های صنعتی یا دیگ های بخار به دو نوع لوله های آبی و لوله های آتش صورت می ‌گیرد. در دیگ های بخار فایر تیوب یا لوله ‌های آتشی تعدادی لوله وجود دارد که از طریق آن ها گاز داغ منتقل می شود. از طرفی آب این دوره‌ ها را احاطه می ‌کند. از طرف دیگر می توان گفت دیگ های بخار فایر تیوب دارای محفظه ای در بسته بوده که در آن ها لوله ‌های داغی وجود دارد، این لوله های آتشین، لوله های گاز داغ، آب را گرم نموده و به بخار تبدیل می ‌نماید و بخار در محفظه ی مشابه باقی خواهد ماند.

دیگ های بخار واتر تیوب، گاز های داغ اطراف لوله ها را احاطه کرده و آب در داخل آن ها گرم می شود. به علت استفاده از تعداد بیشتر لوله های آبی سطح گرمایی وسیع تری دارد. با توجه به جریان حرارتی حرکت آب در دیگ های واتر تیوب سریع تر از دیدگاه‌ های فایرتیوب بوده و در نتیجه میزان انتقال حرارت نیز بیشتر شده و می ‌تواند بازده بالاتری داشته باشد.

یک دیگ بخار از نظر جهانی باید بتواند سه پاس انجام دهد و در نهایت به وسیله ی اگزوز خارج گردد. این سه پاس موجب می شوند تا اصل حرارت را به آب منتقل کرده و اتلاف انرژی کمتری صورت پذیرد و اگر صدا در لوله ها در دستگاه از حد استاندارد کمتر باشد، موجب می شود تا تعداد پاس کم گردد و اگر به جای سه پاس، یک یا دو پاس وجود داشته باشد. مدت زمان آماده سازی بخار در دستگاه دو برابر شده و اضافه انرژی بیشتری صورت می ‌گیرد.

دیگ بخار عمودی

مصارف و موارد استفاده از دیگ های بخار عمودی:

  • اول، جهت مصارف مختلفی همچون کارگاه های تعمیرات خودرو، کارواش بخار، کارخانجات صنعتی، نمایشگاهی و نظافت ساختمان، شست و شوی مبلمان، استریلیزاسیون و میکروب کشی و دیگر صنایع.
  • دوم، صنایع بلوک زنی و جدول زنی به جهت خشک شدن بلوک ها؛ آن ها را در آفتاب قرار خواهند داد که امروز شهرداری استفاده از دستگاه بخار را الزامی دانسته. استفاده از بخارشو مقاومت بلوک را نیز بیشتر خواهد کرد.
  • سوم، تیر های چراغ برق موجب افزایش عمر آن ها خواهد شد.
  • چهارم، حشره های سفید. بر روی درختان تهران حشراتی دیده می شود که با سم پاشی و نوار زرد از بین نمی روند؛ اما این مشکل با استفاده از دیگ های بخار از بین خواهند رفت. چرا که بخار به درخت آسیب نرسانده و می ‌تواند حشرات را بدون هیچ ضرری از بین ببرد.
  • پنجم، شست و شوی مخازن سی ان جی. این مخازن پس از تولید، براده تولید می کنند. برای شست و شوی این مخازن از واترجت ها استفاده می ‌شد که دچار پوسیدگی و زنگاب می شدند؛ اما با استفاده از بخار این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
  • ششم، مرغداری ‌ها به جهت ایجاد بخار و ایجاد رطوبت در مناطق خشک و برای جلوگیری از مشکلات تنفسی از بخار استفاده می شود.
  • هفتم، پرورش قارچ.
  • هشتم، دامداری ‌ها.
  • نهم، بویلرهای ساختمان سازی حرارت به یونولیت؛ چرا که حرارت نباید مستقیم باشد.
  • دهم، غذا سازی بسته بندی سوسیس و کالباس.

تا به اینجا با تعریف دیگ بخار و کارایی آن به صورت مختصر آشنا شدید. در ادامه درباره ی دیگ بخار عمودی و انواع آن صحبت خواهیم کرد، پس با ما همراه بمانید.

درباره ی دیگ های بخار عمودی چه می دانید؟

دیگ های بخار عمودی که انواع مختلفی دارند، از جمله رایج ترین آن ها می باشند.

دیگ های بخار عمودی نوعی دیگ بخار لوله آتش یا لوله آب می باشد که در آن بشکه یا پوسته دیگ بخار به جای دیگ های افقی استفاده می گردد. از آن ها به جهت استفاده در انواع وسایل نقلیه مجهز به بخار و سایر ماشین های متحرک به کار گرفته می شوند. در این نوع دیگ مانند دیگ های افقی بخار از آرایش مختلف لوله‌ ها استفاده خواهد شد که به دو دسته کلی واترتیوب و فایرتیوب تقسیم ‌بندی می ‌شوند.

انواع دیگ بخار عمودی فایرتیوب:

اول، دیگ لوله آتش عمودی: در این مدل از دیگ ها به جهت بالا بردن سطح حرارتی و راندمان سیستم از یک کوره و چندین گلوله که محصولات احتراق از آن ها عبور می‌ کند و به صورت عمودی در داخل بشکه دیگر قرار داده خواهند شد. این مدل از دیگ ها به علت اشکالات زیادی که دارند رایج نیستند.

خرید دیگ بخار عمودی

دوم، دیگ بخار عمودی با لوله آتش افقی:

نوع دیگری از بویلر های بخار کوچک وجود دارند که به جهت تولید بخار ماشین آلات صنعتی کوچک به کار می روند. از مشخصات این مدل دیگ ها چیدمان تعداد زیادی لوله کوچک به صورت افقی در کنار یکدیگر می توان نام برد. از این دست بویلر ها به صورت گسترده در کشتی ها به عنوان بویلر کمکی نیز استفاده می شود.

انواع دیگ بخار عمودی واترتیوب:

اول، دیگ بخار متقاطع عمودی:

این نوع دیگ ها از جمله رایج ترین انواع دیگ ها در بین دیگ های بخار کوچک عمودی می باشد. از مزیت‌ های آن ساخت آسان و مقاوم می توان نام برد. همچنین آن ها نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری دارند.

دوم، دیگ بخار عمودی سرنیزه ‌ای:

نوع دیگر دیگ لوله آب بوده که در آن لوله های آب تک سر می باشند؛ لوله ها از یک انتها بسته شده و متحدالمرکز می‌ باشند.

سوم، دیگ بخار لوله ای:

این مدل از دیگ های بخار عمودی بوده که به طور معمول به صورت دیگ بخار کمکی یا دیگ بازیافت حرارت کاربرد دارند.

چهارم، دیگ بخار لوله آب مارپیچی:

نوع دیگری از خانواده دیگ های بخار لوله عمودی دیگ های لوله آب مارپیچی بوده که آن ها دارای لوله های مارپیچی باریکی هستند و به صورت دایره وار در اطراف یک کوره عمودی مرکزی مرتب شده‌اند.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دیگ بخار ایستاده”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *